Zitcomfort chauffeurs

Als vrachtwagencabines met een (semi)actieve vering worden uitgerust, neemt het zitcomfort voor truckers met 16 tot 28 procent toe. Dat toont ir. Willem-Jan Evers van de faculteit Werktuigbouwkunde aan in zijn proefschrift waarmee hij deze maand afstudeert. In zijn promotieproject bestudeerde hij de electromechanical Low-Power Active Suspension (eLPAS).

Zitcomfort chauffeurs
Zitcomfort chauffeurs

Alle hobbels uit de weg voor truckchauffeurs

Als vrachtwagencabines met een (semi)actieve vering worden uitgerust, neemt het zitcomfort voor truckers met 16 tot 28 procent toe. Dat toont ir. Willem-Jan Evers van de faculteit Werktuigbouwkunde aan in zijn proefschrift waarmee hij deze maand afstudeert.

In zijn promotieproject bestudeerde hij de electromechanical Low-Power Active Suspension (eLPAS).

De meeste beroepschauffeurs die jarenlang op de weg zitten, krijgen onherroepelijk fysieke klachten. Hobbels in de weg, optrekken en afremmen, draaibewegingen; het zijn telkens kleine aanslagen op het gestel van de truckers.

Volgens Evers is het comfort laatste jaren nauwelijks verbeterd omdat de passieve veersystemen (die geen energie kosten) uitontwikkeld zijn.

Voor de onderzoeker reden om te kijken naar (semi)actieve vering, waarbij het veersysteem reageert op bewegingen van de auto als gevolg van oneffenheden op de weg of het rijgedrag van de chauffeur.

Veersysteem
Evers bestudeerde het door TNO gepatenteerd ontwerp: de electromechanical Low-Power Active Suspension (eLPAS). Dit veersysteem gebruikt een veer die aangrijpt op een variabele plek langs een hefboom die op zijn beurt weer in verbinding staat met de cabine. De eLPAS heeft een laag energieverbruik – mits op de juiste manier aangestuurd.

Het bijzondere aan de eLPAS is dat het energieverbruik afhankelijk is van de verandering in de kracht op het systeem en niet van de totale kracht: zolang de krachtsverandering beperkt blijft, is het systeem energiezuinig. Daarbij is eLPAS een veringsysteem voor de cabine en niet voor het voertuig zelf. Hierdoor blijft de truck bij een storing bestuurbaar.

Comfortwinst
Om het nieuwe veersysteem te analyseren maakte Evers een computermodel dat hij valideerde met metingen van een met extra sensoren uitgeruste DAF XF-truck met trailer. Vervolgens maakte hij op basis van dit computermodel een virtuele vrachtwagen met een eLPAS onderin elk hoekpunt van de cabine. Dat levert een comfortwinst op van 16 procent tot 28 procent (afhankelijk van het toegestane energieverbruik), gemeten naar de verticale beweging van de chauffeur.

Evers voerde het promotieproject samen met DAF en TNO uit. “De ontwikkelkosten van een systeem als eLPAS zullen hoog zijn, maar ik geloof echt dat het een kwestie van tijd is voordat dit soort actieve vering, met een actuator onder elke hoek van de cabine, gemeengoed is.”